Hati penentu baik, buruk amalan umat

Oleh Aminudin Mansor
 Orang beriman sentiasa terdorong melakukan kebaikan dalam hidup
HATI ibarat raja dalam diri manusia kerana di situ letaknya keyakinan seorang hamba terhadap Tuhannya. Hati juga menjadi sasaran syaitan untuk menyesatkan manusia. Manusia mempunyai hati yang baik, sentiasa berada dalam ketenangan, kedamaian dan ketenteraman.

Secara zahirnya hati ialah organ berwarna perang kemerah-merahan terletak pada sebelah kanan perut yang tugasnya mengeluarkan hempedu, mengawal kandungan gula dalam darah, menawarkan kesan keracunan nitrogen, menghasilkan urea dan menyimpan glikogen.

Berkaitan hati, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di dalam diri manusia ada seketul daging, apabila daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota lahir manusia. Jika seketul daging itu rosak maka seluruh anggota lahir manusia itu akan rosak, itulah dia hati.”

Allah menilai orang yang beriman dan beramal soleh melalui hati baik yang memiliki sifat mahmudah untuk dimasukkan ke dalam syurga-Nya. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah memasukkan orang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga di bawahnya sungai, sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki.” (Surah al-Haj, ayat 14)

Jelaslah orang beriman dan beramal soleh mempunyai sifat terpuji seperti berkasih sayang sesama Muslim, bersikap lemah lembut, pemaaf, tenang, berbakti terhadap ibu bapa, sabar apabila susah, syukur apabila senang, mengawal diri ketika marah, bertimbang rasa serta berakhlak baik.

Segala sifat terpuji berpunca dari hati. Oleh itu, sifat terpuji mesti dimiliki dulu yang boleh mendorong kita melakukan amal soleh dalam kehidupan di dunia. Semuanya akan dinilai oleh Allah dan diberi nikmat syurga.

Dalam kehidupan masyarakat Melayu ada banyak peribahasa berkaitan hati seperti ‘ada hati’ iaitu mempunyai perasaan, ‘kecil hati’ yang bermaksud merajuk dan berasa tersinggung, ‘hati muda’ bermaksud rasa muda dalam hati, ‘rasa hati’ bermaksud perasaan, ‘terang hati’ bermaksud mudah mengerti dan ‘hati kecil’ bermaksud perasaan dalam batin. Segala-galanya berpunca dari hati. Hati yang bertakwa dan bersih tidak ada sifat derhaka, khianat, dendam, dengki dan rakus.

Imam Al-Ghazali dalam bukunya Keajaiban Hati dan Keunikannya menyatakan, hati ibarat cermin yang dapat memantulkan pelbagai bentuk benda yang mengarah padanya sehingga tampak bayangan bermacam bentuk itu silih berganti, tanpa henti, ibarat sebuah telaga yang airnya dari pelbagai air sungai yang tidak terjamin kebersihan dan kejernihannya, dapat pula telaga itu berisi air dari kedalaman telaga itu sendiri melalui sumber mata air yang memancar dari dalam.

Oleh itu, hati melalui pintunya yang mengalir kepada pancaindera luar dapat menampung dan menyerap ilmu empiris, melalui proses pembelajaran; sedangkan melalui pintunya yang mengarah ke alam malaikat, ia dapat menyerap ilmu melalui jalan ilham.

Manusia mengawal (makrifat) kepada Allah adalah melalui hatinya, bukan melalui anggota tubuh jasmaninya. Hatilah yang dapat mengenal Allah dan mendekatkan diri kepada-Nya. Hatilah yang mengadakan interaksi dengan Allah, dan selalu berjalan menuju ke hadrat-Nya.

Sementara itu, hati yang diterima Allah, adalah apabila bersih dari yang selain Allah. Manakala, hati yang akan terhalang dari Allah adalah apabila ia sibuk dan tenggelam dengan selain Allah. Hatilah yang bakal dituntut, serta diajak berbicara, dan dicela, jika ingkar kepada-Nya.

Hatilah yang akan merasa bahagia dan beruntung kerana mendekatkan hubungan dengan Allah dan kebersihannya. Sebaliknya, hati yang akan dimainkan, dicaci, dimaki, diseksa pula adalah hati yang kotor berlumuran noda dan dosa.

Ali bin Abi Thalib berkata, “Sesungguhnya Allah mempunyai tempat air di bumi-Nya, iaitu hati. Maka hati yang paling dikasihi Allah ialah paling halus, bersih dan keras.” Kemudian Ali mengatakan, “Yang paling keras hati itu mengenai agama, paling bersih mengenai keyakinan dan paling halus adalah kepada saudaranya.”

Kata-kata lain mengenai hati, “Sebaik-baik kaya ialah kaya hati, sebaik-baik bekal ialah takwa, seburuk-buruk buta ialah buta hati, seburuk-buruk dosa ialah berdusta, seburuk-buruk usaha ialah memungut riba, seburuk-buruk makanan usaha ialah makan harta anak yatim, sesiapa memaafkan orang akan dimaafkan Allah dan sesiapa mengampuni orang akan diampuni Allah.”

Jelaslah, tempat ilmu terletak di hati. Hati memiliki kemampuan untuk mengatur seluruh anggota tubuh. Jiwa yang tenang juga terletak pada hati seseorang.

Allah berfirman yang bermaksud: “Hai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama’ah hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (Surah al-Fajr, ayat 30)

Hati yang taat kepada Allah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Hati itu ada empat macam iaitu; hati yang bersih di dalamnya ada pelita bersinar, itulah hati orang mukmin. Hati yang hitam seluruh permukaannya, itulah hari orang kafir. Hati tertutup yang terlihat tutupnya, itulah hati orang munafik. Hati yang memiliki dua sisi, yang satu iman dan yang lain nifaq.” (Hadis Ahmad dan Thabrani)