In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. Alhamdulillah, lets togeter say many times for thankful to Allahu Akhbar!

meManusiakan manusia dengan menJadualkan mereka. 1 konotasi yg ss sgt suka😉 terasa nk menulis untuk menggimpresi luahan hati sebagai perkongsian di alam maya. agak-agak kita lah, kenapa dan mengapa peraturan/garis panduan/kod etika dan pelbagai bentuk arahan diwujudkan di atas muka bumi dunia ini?

kenapa tidak dinyahkan sahaja segala medium tersebut untuk memudhkan kita menjalani hidup dengan lebih bebas? ada yg setuju? ehehe.

ohh, jawabnye ss menyatakan saya MEMBANTAH yang arif! hehehe.

cth analogi simple yg kita sure akan lalui kalau kita lalu jalan yg ada lampu 3 warna itu. (kecuali kes lampu itu rosak) merah tanda untuk BERHENTI. kuning tanda bersedia utk menekan minyak /atau bersedia untuk slow down kenderaan dan HIJAU sure wajib  jalan.

begitu juga cth yg lain. bilamana kita di suatu organisasi, sekolah, ipt dll. kita diberi garis panduan, kanun dan adik beradik suku sakatnya.. ada peraturan khas, ada jadual waktu / time frame yg perlu diikut.

maka, justifikasi kepada perkara di atas, tatkala tugasan itu diberikan maka sebagai seorang MUSLIM apetah lagi ISLAM dalam ic & moganya bersama dipasakkan dalam HATI perlu mengikut peraturan dan jadual itu. kenapa? jawabannya adalah untuk mendisplin dan mengatur rutin harian kita agar kita lebih berjadual dalam mengurus diri dan melaksanakan pekerjaan dengan sistematik dan effisien! dan itu juga adalah AMANAH anda.

lawan kepada AMANAH adalah ciri-ciri orang munafik. nauzubillah. moge kita tidak dalam golongan tersebut.

nah, tapi kita semua sedia maklum. manusia ini punya pelbagai peel, gelagat, kerenah dan tabiat. kronologi yg ss suka lah tebarkan :

1. dia TAhu tapi buat TAK TAHU

2. dia TAK TAHU tapi buat-buat TAHU

3. dia tahu apa yang dia TAHU

4. dia tak tahu apa yang dia TAK TAHU

5. dia tahu apa yang dia TAK TAHU

maka, kita berada di koordinat yang mana ek? pilih le sendiri.😉

irosnisnya, bilamana bos menggariskan panduan, memberi JADUal kepada staf itu apekah maksudnye? haa..jwb..jwb..(huh… geram bila diintreptisakan dari sudut negatif)

sesuka hati menyatakan aah..eksen je tu. nk mengArahkan orang aje! macam bagus! aku lebih senior.. baru masuk, jadi bos aku.. lebih muda dari aku.. aku lebih makan garam byk.

fuh, senior VS pangkat? ape beza bila anda berada di situasi begini? anda sebagai junior ditempatkan di sebuat pejabat, pangkat anda lebih berada di atas. berbanding staf yg sudah bertapak lama di pejabat itu terpaksa menerima anda sebagai manager?

hmmm.. penat nk komen. hehee. moge ALlah terus menerus menyulam benang kekuatan kepada insan tersebut. yeah!! live must go on.

alhamdulillah, ALlah punye percaturan yg cantik. selayaknya ALlah MAHA PENCIPTA lg mengaturkan. bilamana kita ditempatkan di tmpat itu, pasti ada hikmah yg ALlah ingin kita kutip ibrahNya.

begitu juga bila ALlah memberi peluang di tempat lainnya, pasti juga ada HIKMAH yg akan tercipta.

dipendekkan kalamku, so bila terima taklifan..tanggungjawab insyaallah sama-sama meneliti, perhalusi dan hadam job skop bidang tugas itu. try to fullfil the task n the KPI.😉

okeylah.. nk merangka mom KJ.

**dsimpan hmpir seminggu entri ni. maka, saat ini ss akan klik utk PUBLISH. slmt menatap dgn pelan-pelan ya. uh sukalah hati ini ini utk menyatakan entri ni hanya suka-suka tidak ada kaitan dgn yg sedia ada, hidup ataupun yg sudah meninggal. sekadar perkongsian perihal kerja😉

wallahu’alam.