ug3 ug4

´Crompton (1979) menjelaskan bahawa faktor tolakan (push factor) sangat berkesan dalam menerangkan tujuan atau keinginan seseorang. Dalam kajian ini, penyelidik telah mengkelaskan faktor tolakan kepada enam elemen Inventori Kefungsian Sukarelawan iaitu nilai, pemahaman, peningkatan, kerjaya, sosial dan perlindungan.

´Inventori Kefungsian Sukarelawan telah dibina untuk mengukur enam motif atau fungsi kesukarelawanan yang mungkin menjadi antesiden mengapa seseorang menawarkan diri menjadi sukarelawan. Motif  yang terdapat dalam inventori tersebut ialah fungsi-fungsi nilai, kefahaman, kerjaya, sosial, perlindungan dan peningkatan. Inventori ini juga mengukur pencapaian motif serta kepuasan dalam aktiviti kesukarelawanan (Clary & Snyder 1999).

be-volunteer

´Pandangan dari Turiman et al (2008b), faktor tarikan menggambarkan realiti persekitaran belia tersebut. Menurut Crompton (1979), faktor tarikan (pull factor) sangat sesuai untuk digunakan dalam menerangkan pemilihan sesuatu minat atau yang menjadi kegemaran kepada individu tersebut. Faktor tarikan merujuk kepada tarikan yang terdapat di sesuatu tempat yang mendorong seseorang untuk menyertai aktiviti tersebut (Jurowski 1994).

6 FAKTOR TARIKAN :

´Kemahiran/output

´warisan

´populariti

´penjelajahan

´interaksi sosial/hubungan tindak balas

´kepuasan diri

wahh, dh tau faktor push n pull? so? boleh laa buat program ikut market, ikut trend, target segmen sapa, geografi tang mana nk buat.. haa kan byk aspek kena tahu sebelum on prgram kan? btw get knows dulu then baru set up the things..  ape cth prgram dlm kajian yg ss dh buat ni? yg Gen Y suka? nak test questionaire tak?

nanti tunggu lagi next episod insyaallah..😉