Doa Awal Tahun 🛐

‎اللهم صل على محمد وآل محمد

‘Doa Awal Tahun’ dibaca ketika menjelang masuknya tarikh 1 Muharam. Doa ini adalah rentetan daripada ‘Doa Akhir Tahun’yang telah dibaca di penghujung waktu Asar hari terakhirpada 29 atau 30 Zulhijjah tahun sebelumnya.

Terjemahannya:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat Allah tercurah kepada junjungan kami dan pemimpin kami Nabi Muhammad shallallaahu ‘alaihi wa aalihii wasallam, keluarganya, dan para sahabat beliau. 

Wahai Allah, Engkaulah Dzat yang abadi, yang terdahulu,yang mula-mula. Atas AnugerahMu yang besar dan kemurahanMu yang dijadikan pegangan, inilah tahun baru telah datang. Kami mohon kepadaMu pemeliharaan selama tahun ini dari syaitan, sahabat-sahabat, dan pasukannya. Dan pertolonganmu untuk melawan nafsuku ini yang selalu mengajak kepada kejahatan, serta sibukkanlah (aku) dalam melakukan amal yang dapat mendekatkan diriku kepadaMu sedekat-dekatnya, 

Wahai Dzat yang memiliki kebesaran dan kemuliaan. Selawat dan salam, tetapkanlah pada junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga, dan para sahabat baginda.

Ameenn.

#hijrah

#doa

#keepmoving

#staystrong

#istiqamah

.

🚀 Sebarkan seluas-luasnya….

✅ LIKE & SHARE facebook DMPM

https://www.facebook.com/dmppusat


🛐 Doa Akhir Tahun 🛐

‎اللهم صل على محمد وآل محمد

‘Doa Akhir Tahun’ dibaca tiga kali tatkala menjelang berakhir tahun baru Islam, boleh dilakukan sesudah Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib di hari terakhir bulan Zulhijjah, sama ada pada tarikh 29 atau 30 Zulhijjah sesuatu tahun tersebut.
Terjemahan:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat Allah tercurah kepada junjungan kami dan pemimpin kami Nabi Muhammad shallallaahu ‘alaihi wa aalihii wasallam, keluarganya, dan para sahabat baginda. 

Ya Allah, segala amal yang aku lakukan pada tahun ini (yang telah silam), dari hal-hal yang Engkau larang kepadaku, lalu aku tidak bertaubat, sedangkan Engkau tidak meredhai, dan Engkau tidak melupakannya, dan menyantuni atasku sesudah kekuasaan-Mu atas seksa-seksa padaku. 

Engkau menyeru aku bertaubat darinya sesudah aku lakukan derhaka pada-Mu. Perkenankanlah Engkau mengampuni aku. Dan segala apa yang aku lakukan di dalamnya dari hal-hal yang Engkau redhai, dan Engkau telah menjanjikan pahala kepadaku, maka aku memohon kepada-Mu ya Allah Dzat yang Mulia, hai Dzat yang memiliki keagungan dan kemuliaan, hendaklah Engkau terima dariku, janganlah Engkau memutuskan harapanku dari rahmat-Mu hai Dzat Yang Mulia. 

Selawat dan salam, tetapkanlah pada junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga, dan sahabat baginda. 

Ameenn.
#hijrah

#doa

#keepmoving

#staystrong

#istiqamah

.

🚀 Sebarkan seluas-luasnya….

✅ LIKE & SHARE facebook DMPM

https://www.facebook.com/dmppusat

Advertisements